Ondt i ryggen? Nyt hold til træning af ryg

 
Ondt i ryggen Hornbæk Fitness.png

Jo mere du sidder ned, flader ud på sofaen eller motionerer uden at bruge coremusklerne, jo mere kompenserer du med dine rygmuskler. Derfor er rygsmerter ofte en følgesvend, hvis du har en svag core. Du kommer simpelthen til at bøje og svaje overdrevet meget i rygsøjlen, og dine rygmuskler bliver stramme og immobile. Når du styrker din core, vil du derimod kunne bevæge dig med stabil lænd. Det giver færre smerter, en mere rank holdning og en fladere mave.

Træning af din “core” handler om mere end at træne den berømte sixpack-muskel - det handler om at få fat i hele kropskernen – både den lige og de skrå mavemuskler samt den tværgående dybe mavemuskel, der ligger som et bælte rundt om kroppen.

En stærk core er fundamentet for alle dine bevægelser, og den forebygger, at du kommer til skade, når du løfter og bevæger dig, og giver dig en bedre balance.

Vores træning er primært koncentreret omkring core-muskulaturen, og vi arbejder specifikt med at holde fokus på kernen, og træner i forskellige intervaller og med forskellige redskaber.

Træningen er velegnet som genoptræning, forebyggende eller hvis du ønsker at styrke coremuskulaturen og dermed forebygge rygskader.

Principperne er udviklet og sammensat i samarbejde med fysioterapeut Karina Nikolajsen fra Rygklinikken i Helsingør.

Holdstart er søndag d. 6 oktober kl 11.20.


 
Frederik Hastrup-Johansson